Systém handicapů
V závodech kajutových lodí mezi sebou soupeří lodě různých délek, hmotností, plochy plachet, ... . Tyto rozdílné vlastnosti mají pochopitelně vliv na rychlost lodí za stejného větru. Aby bylo možné porovnat a vyhodnotit výkony jednotlivých kapitánů, kteří tyto rozdílné lodě řídí, používal se na Rozkoši do r. 2017 tzv. Scandicap, který na základě konstrukčních parametrů lodi stanovil 3 koeficienty (pro různě silný vítr) vyjadřující, za kolik sekund má loď ideálně uplout 1 km. Pořadí lodí se potom určovalo podle toho, jak se které lodi podařilo tomuto ideálu přiblížit. Autory tohoto systému byli Ing. Jaroslav Dvořák a Ing, David Stránský (tehdy ještě student). Certifikaci lodí prováděl Ing. Dvořák, který však odešel na věčnost a „Scandicap“ vzal sebou.
Od r. 2017 používáme systém hodnocení, vycházející ze směrnice C10/2008 ČSJ, tzv. „Typový handicap“, mírně upravený pro podmínky závodů na Rozkoši, kde se závody (rozjížďky) nejezdí na pevný počet kol, nýbrž na čas (4 hod.). Do hodnocení se každému závodníkovi započítá počet dokončených kol a příslušný čas. Dělením tohoto času počtem uplutých kol se získá průměrný čas / 1 kolo.
Typový handicap každé lodi (TH) se stanoví na základě 4 parametrů: délky lodi ve vodorysce, plochy plachet, hmotnosti lodi a typu propeleru (lodního šroubu). U propeleru se rozlišují 4 varianty: trvale ponořený s pevnými, sklopnými nebo stavitelnými listy a neponořený (typicky přívěsný motor). Změřené parametry a typ propeleru se zanesou do poměrně složitého vzorce a získá se koeficient (blízký hodnotě 1,000), tzv. typový handicap. Tímto koeficientem se potom vynásobí průměrný čas / kolo a získá se čas přepočtený / kolo (TP). Podle těchto hodnot se potom určí pořadí lodí v závodu (nejmenší hodnota = vítěz).
Přes tento poměrně sofistikovaný způsob hodnocení lodí a jejich kapitánů, není hodnocení příliš regulérní. Během 4 hod. závodu se obvykle mění nejen síla větru, ale i jeho směr, takže záleží na tom, „být ve správný čas na správném místě“. Zde mají (z principu) rychlejší lodě obvykle výhodu. Stejně tak se nerozlišuje konstrukce lodi – s pevným / sklopným kýlem – v silnějším větru je pevný kýl výhodou.
Ing. Jaroslav Horáček